neděle 18. května 2014

NA ZÁBRADLÍ - Pravda a láska, hlavně, že se chlastá - a taky ejakulující Klaus na jevišti


I po třech nádherných představeních úvodní sezóny nového Zábradlí bych nejspíše váhal jít na představení s názvem Velvet Havel. Naštěstí jsem stihnul ukázku v Divadlo žije, a pak si také dobře pamatoval, jakou peckou byla dramatizace korespondence V + W. Takže, když hned po skončení TV magazínu o divadle zakoupila K. znalá finančních pohybů na internetu vstupenky na druhou premiéru nové inscenace DNZ „Velvet Havel“, schylovalo se k dalšímu divadelnímu zážitku.
Autor Miloš Orson Štědroň s režisérem Janem Fričem připravili divadelní smršť, férii, musical i drama v jednom. Představení má spád, herci hrají s chutí a jako o život – Marie Spurná je prostě hvězda, Petr Jeništa postavu Miloše Havla, Václavova strýce, nehraje, on prostě Havlem je. Už tradičně jsme se neshodli na hodnocení výkonu Anežky Kubátové – podle mne byla výborná.

Tisk, divadelní blogy i společenské magacíny jsou plné recenzí a úvah nad bořením či nebořením Havlova pomníku či mýtu (když už se v masmédiích klasické kritiky nedočkáme… nebo čtu blbý noviny). Kritik nejsem, a do úvah se pragmaticky nebudu pouštět – kdo představení neviděl, nemusel by pochopit, kam se moje myšlenky rozbíhají. V každém případě představení doporučuji z několika důvodů! Zaprvé lze inscenaci Orsonova textu vnímat neředěně, jako divadlo bez politických konotací či úvah nad úlohou osobnosti v dějinách. Nebo stačí naskočit na lehkou notu a férii si prostě užít – s povedenými písničkami a velmi slušnými pěveckými výkony, kostýmy, fóry, vtipnou scénou… Třetí možností je ponořit se do monologů a dialogů, zkoumat historický odlesk, porovnávat s vlastní zkušeností či s tím, co kdy kde jsme o Havlovi přečetli. Naštěstí představení je namícháno tak šikovně, že mne ani na chvíli nenapadlo preparovat nějaké dílčí prvky, ze kterých je složeno. A už dost, svádí mě to k mudrování…
Letošní sezona tedy byla jednoznačně ve znamení „brněnského“ Zábradlí. Naposledy jsme něco takového zažili v roce 1999, v posledním roce Léblovské jízdy s Čechovem. Letos jsme ale dostali, a také využili šanci, být přímo u zrodu legendy. A těším se, že si tu pověstnou sedmiletou periodu nového Zábradlí jaksepatří užijeme! Nesmím zapomenout ještě na jednu výjimečnost sezóny. Tou byl můj soukromě pozdní objev Nejhodnějších medvídků. Osud to tak holt namíchal, že s mnohaletým zpožděním jsem se potkal s divadlem, které se tak líbilo Pumpídovi. Jemu by se moc líbilo i v Krobově Studiu Paměť! Byla to letos bohatá divadelní tabule s vrcholem v Ucpaném systému. Jen kdyby vyšel ještě dezert a digestiv na závěr. Tím dezertem by pro mne byla zpráva, že divadelní spolek Opera začal zkoušet poslední Jardovu hru, a digestiv bych si rád vychutnal v Hronově. Neověřené zprávy říkají, že letos by se mohl výběr z amatérské úrody opět vydařit…

A jak to tedy bylo s tím ejakulujícím Klausem? Jsem jeden z posledních věrných Velkého Kormidelníka. Samozřejmě jsem čekal, že představení se nemůže obejít… že představení se nemůže neotřít o Václava Druhého. Trochu mi trnulo, protože všechny ty pokusy pražské kavárny „ftipně“ glosovat bývalá konání, dikci či sebestřednost žijícího obelisku byly či jsou navýsost trapné. A tady najednou zahraje Klause žena v roli Univerzála (Natália Drabiščáková), v masce stromu a celá krátká scéna je opravdu vtipná i s tím podtržením masově vděčného jájínkovství. Prostě jsem řval smíchy, když herečka při každém zopakování slůvka JÁ zároveň vystříkla z dětské stříkačky! Ale aby mi bylo věřeno, že se nejednalo o blbý prvoplánový vtip, je třeba vidět na vlastní oči...
Praha, 14.5.2014

Žádné komentáře:

Okomentovat